Du ska flytta. Du är förmodligen glad att flytta till en ny destination. Du ska också gå igenom en av de mest stressiga upplevelserna i ditt liv: flyttprocessen.
Du kommer att anförtro personer som du aldrig har träffat tidigare med alla dina personliga tillhörigheter. Hur galet är inte det?! Även om det kanske låter läskigt är det ett smart val att anställa en flyttfirma istället för att flytta själv. Om du hittar rätt firma kan de faktiskt ta bort majoriteten av stressen som är förknippad med att flytta.
Frågor du bör ställa till en flyttfirma
Det finns inga dumma frågor: Jag slår vad om att du hört det här många gånger från dina lärare eller mentorer. Och nu kan du inte att vara blyg: Det här är de frågor du måste fråga den flyttfirma du planerar att anlita.
- Är dina flyttare licensierade?
- Är de försäkrade?
- Räknar din firma per möbel, per timme, eller erbjuder de fasta priser? (Timpris är den vanligaste prissättningen för lokala firmor, se till att de är riktiga yrkesmän och kommer att arbeta 60 minuter i timmen utan onödiga raster. Fasta priser, där de är tillåtna enligt statens lagar, fungerar bättre för små flyttar. Se till att du tillhandahåller en komplett lista på saker som ska flytta om du vill att flytten går snabbt.
- Har ni ett minimum antal timmar? (De flesta av firmor kommer att ha ett minimum som sträcker sig mellan 2 till 4 timmar)
- Hur beräknar de timmarna: i steg om 10, 15, 30 minuter? I hela timmars block? (15 minuters debitering är vad du ska leta efter)
- Finns det några extra avgifter för att flytta stora föremål, som piano, tv-apparater, pooler, spa? (Det är ganska vanligt att ta extra betalt för ovanliga saker)
- När börjar tiden?: När föraren lämnar sin anläggning, eller när de kommer till din plats? (Leta efter en firma som tar betalt från den tid de börjar jobba hos dig)
- Vilka extra avgifter är det? Debiterar de för packningen? Bensin? Ankomst- / destinationsavgift?
- Är deras priser högre på helger och tidigt / sent på dagen?
- Krävs en deposition för att säkra datum och tid?
- Vilka betalningsalternativ accepterar ditt flyttföretag? (Kreditkort, kontanter, postförskott, checkar?)
- Har de egna flyttare eller hyr de in personal? (Undvik att hyra företag som använder inhyrd personal!)
- Vilken träning genomgår de?
- Är mina objekt försäkrade under flytten? Vilka är försäkringsvillkoren?
- Vad är uppsägnings- och ombokningspolicyn? (Du bör alltid kunna omboka eller avbryta inom 72 timmar, helst 48 eller 24. Det ska inte finnas någon avbokning eller ombokningsavgifter av något slag)
- Vem kommer att vara din kontaktperson på flyttdagen?
- Har din firma några nyttiga råd för att göra hela processen enklare och snabbare?
- Kan de ge referenser?
Alla dessa frågor bör hjälpa dig att bli bekant med flyttfirmans policy och ge dig en uppfattning om vad du kan förvänta dig på flyttdagen. Det bör också bidra till att eliminera mindre bra företag från din potentiella-flyttfirma-lista och bidra till framgång när du flyttar.
Behöver du hjälp med flyttstädning i sundsvall – Gör en gratis intresseanmälan!